بازخوانی از کتاب روز نهم و روایتی از گروه حماس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ : 6 دقیقه

بازخوانی از کتاب روز نهم و روایتی از گروه حماس

بعد از عملیات طوفان الاقصی و ضربات قابل‌توجهی که به پیکره نظامی-امنیتیِ فروریخته رژیم صهیونیستی وارد شد، در شبکه های مجازی برشی از کتاب روز نهم منتشر شده است. بخشی از کتاب که نشان می دهد گویا گروه حماس (که البته پیروز این روزهای نبرد نابرابر فلسطین - رژیم صهیونیست هست) یک گروه ضد شیعی و ناصبی می باشد در جنگ سوریه مقابل نیروهای مبارزه با جریان تکفیری قرار داشتند. این ادعا بر اساس برشی از کتاب روز نهم می باشد.

برشی از کتاب سرباز روز نهم

"در عملیات هجیره زیاد درگیری نداشتیم. نیرو‌های فلسطینی مقابل ما بودند. یک سال و نیم، فاصله هشتاد متریِ مقابل حرم حضرت زینب سلام الله علیها دست حماس بود. در جنگ سوریه بخشی از نیرو‌های حماس علیه نظام سوریه دست به اسلحه بردند. هر چه ما و حزب‌الله می‌دانستیم، حماس هم می‌دانست. به همین دلیل در ابتدای جنگ، حضور حماس برای ما به شدت آزار‌دهنده بود.در جنگ سوریه حفاری‌ها و تک‌تیراندازها نقش اصلی را دارند و بیشترین کشته را می‌گیرند.

حفاری‌ها ماجرایش این است که ایران سیستمی را به نیروهای مقاومت می‌دهد که موقع حفاری نه خاک بیرون می‌ریزد و نه سروصدا دارد. ایران این سیستم را می‌دهد به حزب‌الله و حزب‌الله هم به حماس می‌دهد که علیه اسرائیل استفاده کند. وقتی درگیری‌های سوریه شروع می‌شود، حماس این تاکتیک نظامی را به تکفیری‌ها هم آموزش می‌دهد. هنوز که هنوز است از آن حفاری‌ها علیه ما استفاده می‌شود. می‌گفتند تکفیری‌ها تا نزدیکی زیر حرم تونل زده بودند، از داخل یکی از خانه‌های زینبیه بیرون آمده و پشت حرم حضرت زینب سلام الله علیها نوشته بودند که اگر اسد برود، تو هم باید بروی (منظور حرم حضرت زینب است)!!! نیرو‌های مدافع حرم متوجه می‌شوند و آن تونل را تخریب می‌کنند. هجیره دست حماس بود. یک سال و نیم حزب‌الله نتوانسته بود آنجا را بگیرد."

جالب است که این بخش از کتاب، به صورت غرض ورزانه، دقیقا همزمان با اتفاقات اخیر فلسطین در فضای مجازی، وایرال شد. اما حقیقت چیست؟ آیا مطلبی که در کتاب سرباز روز نهم آمده، واقعیت دارد؟ یعنی نیروهای حماس، در صف مقابل مدافعان حرم بودند و با حضرت زینب دشمنی داشتند؟ 

قابل توجه است که در همان صفحه از کتاب و ناظر به همین نقل قول، در پی نوشت آن صفحه نقل قولی از خالد مشعل آورده شده. نقل قولی که می تواند روایت درست تری را به مخاطب بدهد. پی نوشتی که در فضای مجازی منتشر نشده است! این پی‌نوشت بسیار مهم است و قضاوت مخاطب را تغییر خواهد داد به نسبت زمانی که این پی نوشت را نخوانده و فقط همین بریده را بخواند!

پی نوشت کتاب سرباز روز نهم:

"صحبت های خالد مشعل درباره مواضع سوریه 1395: «سیاست حماس، دخالت نکردن در امور کشورهای دیگر است و این جنبش نه در امور مصر، نه سوریه و نه هیچ کشور عربی ای مداخله نکرده است. اگر موردی وجود داشته، فردی بوده است و من همین جا برای این مسئله عذرخواهی می کنم.» عذرخواهی خالد مشعل به دلیل برخی از رفتارها و سخنان او پس از آغاز جنگ سوریه درباره دولت بشار اسد است. رئیس دفتر سیاسی حماس در مقطع ابتدایی بحران سوریه، از معارضان مسلح دولت بشار اسد حمایت کرده بود."

این صحبت ها نشان می دهد حتی اگر نقل قول صحیح باشد، خارج از تشکیلات حماس و رفتار سرخود بعضی از نیروها بوده. لذا نمی توان چنین نسبتی را به تشکیلات حماس داد.

واکنش علیرضا کمیلی دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده

همچنین علیرضا کمیلی، دبیر اتحادیه بین‌المللی امت واحده نیز با انتشارات ویدیوئی در کانال شخصی خود به توضیحاتی درباره موضع حماس در جنگ سوریه پرداخت. اولا حماس یک تشکل پرجمعیت با جمعیت بالای صدهزار نفر نیروی رزمی است و اینکه نیروها بدون هماهنگی با تشکیلات، رفتاری را انجام بدهند چیز بعیدی نیست. ثانیا در جریان اعتراض های داخلی سوریه، از آنجایی که مخالفان بشار گروه های فعال اهل سنت بودند، حماس متهم به عدم همراهی با این جریانات بود. متهم به اینکه چرا به مردم سوریه کمک نکرده.

هم چنین در فضای بین الملل متهم به ارتباط با ایران بوده است. اینگونه بود که در اوایل جنگ سوریه، بیانیه ای داد مبنی بر اینکه طرفین با صلح و گفتگو، مشکل داخلی سوریه را حل کنند. لذا تشکیلات حماس به هیچ وجه وارد مسئله سوریه نشده و اگر مواردی بوده، شخصی و خارج از تشکیلات حماس بوده. اما جالب است که دقیقا در زمانی که جهان اسلام نیازمند وحدت و یکپارچگی گسترده تری برای نابودی رژیم غاصب صهیونیستی است، این نقل قول در فضای مجازی پخش می شود.

اگر به موضوع رویکرد و روابط انقلاب اسلامی ایران با کشورهای اسلامی دیگر علاقه مند هستید، پاتوق کتاب فردا مطالعه کتاب «تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر کشورهای اسلامی» را به شما پیشنهاد می کند.

 

بیشتر درباره گروه جنبش مقاوت اسلامی (حماس) بدانیم

شاید این واکنش های مجازی بهانه خوبی باشد که درباره این سازمان و تشکیلات سیاسی و نظامی اسلام‌گرا بیشتر بدانیم. جنبش مقاومت اسلامی (به عربی: حرکة المقاومة الإسلامیة) با نام اختصاری حماس، با تأکید بر ماهیت اسلامی فلسطین و آزادی سرزمین‌های اشغال شده، تعلق فلسطین به تمام امت اسلامی و مقابله با رژیم صهیونیستی را از محورهای اصلی و راهبردی خود می داند.

مقاومت و مبارزه با اسرائیل

حماس بارها با اسرائیل به نبرد پرداخته و شهرهای اسرائیل را با موشک مورد حمله قرار داده است. تاکنون چندین جنگ بزرگ میان رژیم غاصب صهیونیست و گروه حماس در گرفته که با میانجی گری کشورهای اسلامی همچون قطر و یا سازمان ملل، به آتش‌بس انجامیده است. این گروه، منابع مالی محدودی اعم از زکات و وجوه شرعی فلسطینیان دارد و با کمک مالی مسلمانان و کشورهای همسو با خود همچون عربستان، مصر، اردن، ایران و سودان اداره می‌شود.

عملیات طوفان الاقصی

در 15 مهر سال 1402ش/7 اُکْتبر 2023م، گروه حماس در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینیان و هَتْک حرمت مسجدالاقصی، حمله‌ٔ غافلگیرانه‌ای را در سرزمین‌های اشغالی تحت کنترل صهیونیست انجام داد. در این عملیات که به طوفان الاقصی مشهور شد، نیروهای حماس ضمن حملات راکتی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین، از زمین، هوا و دریا به مناطق مختلفی از اسرائیل نفوذ کردند و ده‌ها نفر از شهرک‌نشینان اسرائیلی را اسیر کرده و به غزه بردند و کنترل برخی از شهرک‌های صهیونیستی را نیز به طور موقت به دست آوردند.

این نوع عملیات، از جانب حماس علیه رژیم صهیونیست بی‌سابقه ارزیابی شده است. همچنین به گزارش شبکه العالَم، به اذعان رسانه‌های اسرائیلی، این رژیم در طول تاریخش، شکستی در این سطح به خود ندیده بود. بر اساس آمارهای منتشر شده تا روز دهم پس از آغاز حمله حماس به مناطق اشغالی، 1400 اسرائیلی کشته و بیش از 3000 نفر زخمی شدند.

مطالعه درباره حماس و جریانات فعال فلسطین

مطالعه در مورد جریانات فعال سیاسی و اجتماعی جهان اسلام و اهل سنت، می تواند ذهنیت ما را به واقعیت نزدیک تر کند. اینکه مشرب فکری و دینی گروه های فلسطینی چیست و در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی چه نظری دارند؟ نگاهشان به انقلاب اسلامی ایران چگونه است؟ میزان تاثیرپذیری شان از انقلاب اسلامی و جنبش های دیگر جهان اسلام مثل اخوان المسلمین چگونه است؟ رهبران فکری شان چه کسانی هستند؟ و سوالاتی از این دست.

درباره این موضوع کتاب هایی منتشر شده که پاتوق کتاب فردا برای آشنایی بیشتر با ریشه های فکری جریان حماس و روشن شدن گوشه ای از فضای حاکم بر جریانات اجتماعی جهان اسلام علی الخصوص فلسطین، کتاب های زیر را پیشنهاد می کند:


محمد جواد ملا محمد علیان

آخرین مطالب




















امکان تحویل در محل

امکان پرداخت در محل

7 روز هفته 24 ساعته

ضمانت اصل کالا

7 روز ضمانت بازگشت وجه

کلیه حقوق محصولات و محتوای این سایت متعلق به نیم فاصله می باشد و هر گونه کپی برداری از محتوا و محصولات سایت غیر مجاز و بدون رضایت ماست.
طراحی و توسعهآلماتک